lördag 3 december 2011

Lördagsstek

Förr i tiden var det vanligt med söndagsstek. Idag, lördag så gjorde jag en variant av det. En favorit i form av plommonfylld "lördags-karréstek".


Så här gör jag: jag tar en hel bit karré utan ben och putsar upp den lite. Med en lång kniv, modell smalare, så sticker/skär jag upp ett hål i mitten av steken. Hålet ska gå helt igenom steken och göras lite bred också. Efter det så gnider jag in hela steken ordentligt med salt och malen vitpeppar. För mig så går det åt ca en halv påse torkade plommon. Dem hackar jag i grova bitar och saltar och pepprar. Jag blandar om plommonen ordentligt med saltet och peppar'n, för det är genom plommonen som steken får sin sälta/kryddning invändigt. Därefter så fyller jag hålet i steken med plommonröran och sticker in en stektermometer på sidan om. I ugnsformen sätter jag en rejäl klick smör som får smälta i ugnen som håller på att bli varm. När smöret är smält lägger jag steken i formen och "skjuts in i ugnen". Värmen i ugnen är då ca 175 grader. Jag som gillar kött som är well done låter steken vara inne tills termometern visar minst 80 grader och har fått fin färg. Efter ungefär halva tiden tar jag ut steken och öser den.



Idag blev det bara sallad och en mumsig gräddsås till, men för er som äter potatis så är nästan alla former av potatis supergott till plommonstek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar