fredag 27 april 2012

Hipp Hipp Hurra...

...för mig själv idag. Jag fyller nämligen år och det har faktiskt varit en av de mest roliga födelsedagar jag har haft. Jag bestämde mig tidigt för att bjuda på mat istället för kaffekalas eftersom det där med att baka kakor och tårtor inte riktigt är min grej, i och med det beslutet så kände jag mig genast mycket bättre till mods. Utomordentligt bra till mods faktiskt. Det har nästan känts som att jag skulle fylla något stort och jämt men så är inte fallet, det var bara jag som ville sätta guldkant på vardagen. Därför gjorde jag till och med en meny dagen till ära;


När gästerna, som var sex stycken till antalet kom så fick de först välkomstdrinkar och lite godis


Sen var det då äntligen dags för förrätten. Gästerna gav den godkänt betyg och det kändes väldigt skönt med en bra början.


Varmrätten som var en thailändsk kombo-buffé stod näst på tur.


Både jag och gästerna mumsade i oss av båda, och nu började komplimangerna till kocken att hagla. Oj, vad jag fick beröm. Vilken tur att jag lyckades så bra just idag.


Efterrätten var också en form av kombo. Dels en vårlig prinsesstårta som är specialbeställd och inköpt på hembyns konditori...


...och dels en hemlagad efterrätt i form av heta bananer med varm kokoskolasås och vaniljglass. Åter igen fick jag så mycket beröm och lovord. Jisses, jag nästan rodnar bara jag tänker på det.


Festen innehöll inte enbart frosseri utan även en tipsrunda med tolv olika frågor som jag satte upp runtom i huset. Jag var en hård domare som tvingade gästerna att lämna in sina smartphones till mig före tävlingen, allt för att de inte skulle kunna googla och fuska fram svaren. De var också tvungna att gå en och en så att de inte skulle hjälpa varandra. Frågorna var verkligen av blandat slag, här är två av dem;

Rätt svar är 8


Rätt svar är måndag

Bästa presenten ever. Ikea here I come...:) Notera att presentkortet är hemgjort, det tog länge för mig att se. Det är syster S som har varit kreativ värre.


Dagens värdinna och jubilar, trött men glad och mycket mycket nöjd...


...trots att alla glas ekar tomma nu...


Avslutningsvis så kan jag avslöja att det var syster L som tog hem segern och äran i tipsrundan. 

6 kommentarer:

  1. Yepp, det var jag som vann:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tack än en gång för den fantastiska maten och drycken.

      Radera
    2. Javisst var det du som vann, och varsågod för mat och dryck. Jag är så glad att ni alla tyckte om maten.

      Radera
  2. Och jag svarade rätt på fråga 4... Det var en mycket trevlig kväll och vill du ha sällskap till IKEA, you can count on me.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, och självklart vill jag ha sällskap till Ikea. Det kanske blir både det och Muddus-vandring till sommaren?

      Radera
  3. Det hoppas jag verkligen.

    SvaraRadera