onsdag 24 april 2013

Tänt var det här

Minns ni inlägget där jag skrev om min och syster S utflykt där jag inte lyckades göra upp eld för att det blåste för mycket. För er som nu eventuellt tror att jag bara skyllde ifrån mig på blåsten och egentligen inte kan göra upp eld över huvudtaget, så vill jag med detta inlägg poängtera att det kan jag visst. Varsågod att ta del av min enkla lilla "såhärgörjaguppeld skola";

Först täljer jag små stickor. I den andra handen så håller
jag en vedklabb som jag slår med på knivens ovansida

Sen täljer jag till såna här mojänger så att elden får bra fäste

Stickorna staplas sedan med lite mellanrum. För bättre skjuts så kan
man stoppa in bark eller torris under stickorna

Fjutta på

Voilá

Mysfaktorn är ett faktum


2 kommentarer:

  1. Du glömde väl inte att sopa upp bosset framför kaminen?!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart inte. Jag både dammsög golvet framför spisen och sopade upp bosset framför spisluckan med hjälp av den fina tjäder/orrvingen. Däremot så glömde jag kvar folie i ugnen som syster S fick städa undan dagen efter när hon kom ner. Ibland har jag sån himla tur. :)




      Radera