tisdag 30 augusti 2011

Krämig Kornotto

Här är ett recept som jag har knyckt av Camilla Läckberg. Receptet publicerades i tidningen Buffé (nr 4, 2011). Jag vet från andra reportage om Camilla att hon försöker äta enligt lchf precis som jag. Jag vet däremot inte om matkorn, som är basen i receptet, är 100% ok enligt lchf. Jag bestämde mig för att prova i alla fall. Mitt betyg = ingen tio-poängare men jag kommer nog att göra det fler gånger.

3 dl matkorn (eller matvete)
1 schalottenlök
1½ msk finrivet citronskal
3/4 dl vitt vin
3 dl vispgrädde
1/2 dl finhackad persilja
1/2 dl finhackad salvia
Ev. lite mjölk att späda med

Koka matkornen enligt anvisning på förpackningen. Häll av i en sil, spola hastigt med kallt vatten och låt rinna av. Skala och finhacka löken. Fräs lök och citronskalet i en stekpanna med 2 msk olja utan att de tar färg. Tillsätt vinet och låt koka in. Häll på grädden och låt koka i ca 2 minuter. Tillsätt matkornen och låt småkoka under omrörning i 1-2 minuter, konsistensen ska vara krämig. Krydda med 2 krm salt och 2 krm peppar. Vänd ner persiljan och salvian. Späd ev med lite mjölk.

* Jag själv skippade både salvian och citronen. Mjölk till spädning behövdes inte, tvärtom. Jag rörde ner två nypor riven ost för än mer krämighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar