tisdag 6 september 2011

Ny favorit

Tacopaj lchf 
4-6 portioner (3-4 portioner med mina mått mätt)

Pajskal:
4 ägg
1 dl grädde
2 msk smör

* jag ville krydda skalet med rosmarin men hittade bara timjan, och det funkade.

Pajinnehåll:
400 g köttfärs
1 krossad vitlöksklyfta (jag tog 2)
smör/olja till stekning
1 msk tomatpuré
2 msk tacokrydda (jag tog kebabkrydda för det tycker jag är godare)
1/2 dl vatten
halverade tomater
skivade lökringar

Topping:
1 dl grädde
1/2 dl creme fraiche ( jag tror minsann jag tog 1 dl)
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader och smält smöret till skalet direkt i pajformen så snart ugnen är varm. Ta ut formen, rör ihop ägg och grädde, häll i formen och grädda tills ytan är "torr" och har fått lite färg. Ta ut och låt vila en stund.

Bryn färsen ordentligt, i med salt,kryddor, tomatpurén och vitlöken. Rör om. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Bred ut färsen över pajskalet och fördela ut tomathalvorna samt lökringarna ovanpå. Avsluta med toppingen. Gräddas i 10-15 minuter, eller tills ytan ser gratinerad och färdig ut.

Jag åt denna paj tillsammans med en krispig sallad och en klick creme fraiche. Jättegott!! En ny favorit! I orginalreceptet (Dr Dahlqvist och Airams lchf-kokbok) föreslår dem guacamole som tillbehör, det ska jag också prova någon gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar