måndag 17 september 2012

Silverputs

I sommar så fick jag en jättefin ljuskandelaber av kompis A som hon inte ville ha kvar. Staken hade sett bättre dagar och var i behov av lite silverputsomtanke, vilket jag inte kände mig överdrivet förtjust i att utföra så där i brådrasket. Sagt och gjort, staken hamnade därför på en plats i skymundan i väntan på "ljusare" tider. Det enda jag har kommit mig för att göra sedan dess är att fråga runt lite efter bra men framförallt enkla silverputsarknep. Och, hör och häpna, idag helt plötsligt så bestämde jag mig för att prova ett av dem tips jag har fått. Det löd enligt följande; koka upp så mycket vatten att det täcker silverföremålet/en. Placera silvret i en plastbalja tillsammans med en remsa aluminiumfolie. När vattnet kokar så skall salt och bakpulver tillsättas och när detta sker så ska det bubbla och fräsa till i vattnet. Därefter ska vattenkoket hällas över silverföremålen och lämnas att verka i en timme eller två.

Tipset kändes lagom ansträngande för en som inte har tagit sig ur pyjamasen på hela dagen. Och vet ni vad?! Det var inte bara enkelt och krävde minimal arbetsinsats, det är dessutom miljövänligt och fungerade över förväntan. Nu är jag bara rädd att kompis A vill ha tillbaka kandelabern om hon ser resultatet. Jag är supernöjd!

Före, efter halva tiden i baljan

Efter

4 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Bakpulver funkar bra på olika fläckar, tex bänkskivor och kaffekoppar. Praktiserade det senast i helgen. Å förresten, säg det man inte kan göra i pyjamas??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blev den. Bakpulver var verkligen ett bra tips...och i pyjamas kan man göra det mesta, frågan är om man vill. :)

      Radera
  2. Å va roligt att du skaffat en blogg söta kusin Kersti! :)...
    Räkna med mig som VIP-besökare (jag har ju som lagt min på hyllan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära söta blogg-kusin!! :)

      Radera