onsdag 24 oktober 2012

Stjärnfall

Idag när jag körde hem från grannsta'n så hörde jag på radion att det skulle vara stjärnfall/meteorregn under nattens småtimmar. Funderade länge på vilken tid som räknas som "småtimmarna". Jag har alltid trott att det är de allra sista timmarna innan dagen gryr, men när jag googlade på ämnet så fick jag lära mig att det är tvärtom. Med uttrycket småtimmarna så menar man de första timmarna efter midnatt. Alltså klockan 01-03 ca, och det ska helt enkelt bero på att de är de lägsta/minsta siffrorna på det nya dygnet.

Hur som haver, det där med stjärnfall lät lockande, och när jag varken behövde vaka hela natten eller ställa klockan att ringa jättetidigt så bestämde jag mig för att ge småtimmarna ett försök. Och i skrivande stund är klockan 03.30 och det är ca 45 minuter sedan jag kom in genom dörren.

Resultatet? Jodå, jag såg hela två stjärnfall tydligt och klart. Sedan var det några gånger då jag var osäker. De föll nämligen ganska fort de där stjärnorna. Jag blev dessutom lite yr i knoppen och trött i nacken av att stå och titta upp i himlen hela tiden så några vilopauser blev det allt, och då missade jag säkert något enstaka litet fall.

"Vill du se en stjärna....se på mig..." :)

Nu är det dock dags för nattens stora stjärnfall, och det består av ingen mindre än jag själv som ramlar ner i sängen för lite god sömn. :)

3 kommentarer:

  1. Då låg du alltså och sov när jag var förbi vid 10.30-tiden idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså det var du som väckte mig. Jag trodde det var spök-skatan.

      Radera
  2. Skata som skata...

    SvaraRadera