onsdag 22 maj 2013

Förkylningsdricka

Förkylningen som drabbade mig under förra helgen i stugan biter sig envist kvar än. Jag är inte så sjuk att jag är färdig för sängen, men jag som svettas nog mycket i vanliga fall kan knappt röra mig alls nu utan att det börjar forsa. Att svälja är lite plågsamt och bröstet känns tungt och rossligt, för att inte tala om nästäppan. Nåja, hur som haver, jag tar det lite lugnare än vanligt men i övrigt så stånkar jag mig runt i vardagen precis som vanligt. Men, det är nog bara en tidsfråga innan jag är "back to normal" igen. Min hästkollega har nämligen försett mig med sitt allra bästa recept på förkylningsdricka och idag så kom jag äntligen till skott och bryggde mig min egen första laddning. Jag hoppas att det inte är en hemlighet för här kommer receptet;


En stor bit riven ingefära som enligt uppgift innehar antiseptiska egenskaper.
Om man vill så kan man smaksätta ytterligare med citron och/eller kanel också.
 Jag valde kanel

1-1½ liter kokande vatten blandas med ingefäran och kanelen.
Låt blandningen dra ett tag

Sila över blandningen i en tillbringare, jag valde att ha kvar kanelstången
ett tag för extra kanelsmak. Brygden kan förvaras några dagar i kylskåp
och drickas både varm och kall. Jag föredrar varm med en sked honung i.
Blandningen blir ofta så stark att man kan behöva späda med lite vatten i
muggen/glaset vid varje dricktillfälle och det är helt i sin ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar